Dieta wegetariańska wywodzi się z Indii, polega na celowym i świadomym wykluczeniu z jadłospisu produktów zawierających mięso, w tym ryb i owoców morza. Często jednak można spotkać się z błędnym przekonaniem, że wegetarianie nie jedzą jedynie mięsa ssaków. Tymczasem człowiek jedzący ryby nie jest absolutnie wegetarianinem! Co więcej, przy tym sposobie żywienia należy zwrócić szczególną uwagę na produkty, w których mogą znajdować się produkty wytwarzane z części zwierząt, jak smalec, czy żelatyna. Składniki te dodawane są do wielu produktów, które człowiek nieświadomy uznałby za wegetariańskie. Często spotkać można je w pieczywie, słodyczach, czy gorszej jakości produktach mlecznych. W ostatnim czasie coraz więcej osób podejmuje ten styl odżywiania, zwiększyła się zatem dostępność produktów wegetariańskich w sklepach, oraz posiłków bez mięsa serwowanych w restauracjach.

Rezygnacja z jedzenia mięsa może być spowodowana wieloma czynnikami, często są to względy etyczne, ale bywa, że człowiek zostaje wegetarianinem jedynie z konieczności poprawy stanu zdrowia, czy zwyczajnie nie przepada za smakiem mięsa. Za tym wyborem stoją także względy ekologiczne, tj. znacznie większy ślad węglowy spowodowany produkcją mięsa, oraz pobudki ekonomiczne, gdyż wielu wegetarian po zaprzestaniu jedzenia mięsa przeznacza mniejszy budżet na swoje posiłki, nie rezygnując z ich jakości.

Odpowiednio zbilansowana dieta jest podstawowym warunkiem bezpiecznego przejścia na wegetarianizm. Dieta wegetariańska nie polega na jedzeniu wyłącznie samych warzyw i owoców, należy także spożywać produkty zbożowe, nasiona strączkowe, nabiał i zdrowe tłuszcze, pochodzące np. z orzechów. Istnieją oczywiście liczne odmiany diety wegetariańskiej, uwzględniające inne restrykcje i wykluczenia konkretnych produktów, w ich przypadku może niestety dochodzić do niedoborów w organizmie.