Frutarianie hołdują najbardziej restrykcyjnej odmianie diety roślinnej. Ich jadłospis w całości opiera się na surowych owocach. W łagodniejszych wersjach obejmuje także orzechy, ziarna i pestki.

Frutarianizm poszedł krok dalej niż rosnący na popularności weganizm. Nie tylko odrzuca składniki pochodzenia zwierzęcego. Wyklucza z diety również warzywa (poza tymi, które z botanicznego punktu widzenia są owocami, np. pomidory, bakłażan i ogórki). Jego podstawą są wyłącznie owoce, a w najbardziej ścisłej odmianie tylko te, których zebranie nie powoduje uszkodzenia rośliny.

Frutarianizm – jadłospis oparty na owocach

Posiłki frutariańskie mają nieprzetworzoną formę, dlatego frutarianizm zalicza się do witarianizmu, czyli surowej diety. Zgodnie z jego zasadami żywność nie może być poddana obróbce termicznej, a jedynie suszona, krojona, wyciskana lub mielona. Przykładowy jadłospis frutarianina składa się zatem ze świeżych sałatek, surówek, koktajli, smoothie, musów owocowych i oczywiście owoców w surowej lub suszonej postaci. Obejmuje on owoce:

  • cytrusowe (mandarynki, grejpfruty, pomarańcze)
  • jagodowe (jagody, borówki, pomidory)
  • egzotyczne (ananasy, mango)
  • pestkowe (brzoskwinie, czereśnie, oliwki, awokado, kokos)
  • ziarnkowe (jabłka, gruszki, granaty).

Posiłki oparte na takich składnikach są niewielkie i niskokaloryczne, dlatego frutarianie jedzą często, mniej więcej co 2-3 godziny. Dietę uzupełniają dużą ilością wody, która wspomaga trawienie.

Frutarianizm – wady i zalety

Dieta frutariańska nie upowszechniła się tak bardzo, jak wegetarianizm czy weganizm. Po pierwsze, jest bardzo rygorystyczna. Po drugie, budzi dużo większy sceptycyzm wśród lekarzy. Ich zdaniem frutarianizm stosowany przez długi czas może prowadzić do niedoborów żelaza, witamin: D, A, E, K, B12, białka, tłuszczów i węglowodanów złożonych. To sprzyja zaś powstaniu anemii, osteoporozy, cukrzycy, a nawet raka trzustki. Z tego powodu specjaliści zalecają stosowanie diety frutariańskiej cyklicznie, w formie jedno- lub kilkudniowego detoksu. Owoce, dzięki dużej zawartości  błonnika, pobudzają bowiem metabolizm i usuwają toksyny. Obniżają też poziom cholesterolu, wyrównują ciśnienie tętnicze i opóźniają proces starzenia się skóry. 

O zbawiennym wpływie frutarianizmu na organizm przekonują jedynie osoby, które stosują tę dietę od lat. Wychodzą z założenia, że taki sposób odżywiania nie tylko nie jest szkodliwy, ale wręcz naturalny dla człowieka. Nasi najstarsi przodkowie żywili się przecież przede wszystkim darami natury.

Jak dotąd nie doczekaliśmy się wielu rzetelnych i obszernych badań naukowych, które pozwoliłyby rozstrzygnąć, czy frutarianizm jest zdrowy. Te już opracowane zdecydowanie wskazują na jego szkodliwość.

Frutarianizm – dieta ekologiczna

Jedno w kontekście frutarianizmu jest jednak pewne: dieta pozytywnie wpływa na środowisko. Po pierwsze, rezygnacja z produktów mięsnych nie wspiera hodowli zwierząt, odpowiedzialnej za duże zużycie wody oraz wysoką emisję dwutlenku węgla i metanu. Odrzucenie wielu innych składników sprzyja natomiast życiu zero waste. Spożywanie wyłącznie owoców ogranicza produkcję śmieci do kompostu, dającego naturalny nawóz. Poza tym frutarianie dbają o to, aby składniki ich diety pochodziły z upraw ekologicznych, przy których nie stosuje się pestycydów.

W trosce o naturę

Frutarianizm jest nie tyle dietą, co stylem życia w trosce o naturę. Jego zwolennicy rozszerzają wegańską ideę nieszkodzenia istotom żywym na rośliny. Z tego powodu najbardziej ortodoksyjni frutarianie spożywają tylko owoce opadłe na ziemię. Z tej samej przyczyny odrzucają też warzywa, które należy wyrywać, ścinać czy wykopywać. Łatwo tu jednak przekroczyć granicę między ochroną przyrody a dbałością o własne zdrowie. Nawet krótkotrwałe przejście na frutarianizm powinno być zatem skonsultowane z lekarzem i poprzedzone odpowiednim przygotowaniem organizmu do odżywiania na surowo. 

Kilka pomysłów na frutariańskie dania

  • koktajl z banana, awokado, kiwi i limonki
  • sałatka z pomidorów, ogórków, bakłażana i awokado
  • sałatka z pomidorów, cukinii i awokado
  • sałatka z owoców egzotycznych z suszoną żurawiną i figami